Kultur

Janoves stumteater ble årets forestilling

Fra Kaizers-suksess til teaterheder: Janove Ottesen fikk den prestisjetunge Hedda-prisen for årets beste forestilling med "The Mute", sammen med Christian Eriksen og Stavanger Symfoniorkester.

Bilde 1 av 3

Janove Ottesens «The Mute», lagd for og med Stavanger Symfoniorkester, vant den gjeveste prisen «årets forestilling» når den nasjonale teateprisen Hedda ble delt ut søndag kveld. «The Mute» slo ut både «Ways of Seeing» og flere andre av årets største og mest omtalte forestillinger på de store nasjonale teaterscenene.

«Utmerker seg ved stor originalitet og godt spill» heter det i Hedda-juryens begrunnelse.

Ottesen var frontfigur i Kaizers Orchestra, som ble ett av Norges største rockband utover 2000-tallet. Etter at Kaizers ga seg i 2013, har Ottesen jobbet med solokarriere, og gjort musikk for flere teaterprosjekter bl.a på Rogaland Teater.

I mars var det premiere i Stavanger konserthus for stumteater-forestillingen «The Mute», med musikk av Janove Ottesen og manus ved Christian Eriksen.

Janove Ottesen og Christian Eriksen under generalprøvene på "The Mute", Stavanger konserthus

Janove Ottesen og Christian Eriksen under prøvene på "The Mute". Foto: Tone H.Oskarsen

Heddaprisen er norsk teaters høyeste utmerkelse, og deles i år ut for 22. gang.

«The Mute» var en outsider-kandidat på årets Hedda-liste, men den ble nominert til to priser og vant begge: Forestillingen fikk også Hedda-prisen for beste scenografi/kostymedesign.

De andre nominerte til årets forestilling var «Ways of Seeing», «Arv og miljø» - begge omstridt og politianmeldt, samt «Havboka» og «Lazarus».

###

Fra "The Mute" i Stavanger konserthus. Foto: Tone H.Oskarsen

Utfordret

Utgangspunktet for «The Mute» var at Stavanger Symfoniorkester i 2015 utfordret Janove Ottesen og Christian Eriksen til å skrive et 70 minutters symfonisk stumforestilling. Nesten fire år tok det før «The Mute» var klar for scenen, med premiere 29. mars i Stavanger konserthus, hvor forestillingen gikk for sju fulle hus. Ottesen har laget musikken, Christian Eriksen har manus og spiller selv den mannlige hovedrollen, mens Arne Nøst har regien.

Les også: Kaizers-Janove har byttet oljefat med symfoniorkester

- Dette har vært en veldig gøy, og ikke minst svær, oppgave for meg som ikke kommer fra den skolen. Jeg har alltid likt å være tydelig, og i dette stykket er det mange svære følelser, sa Janove Ottesen til Rogalands Avis/Dagsavisen ved premieren.

Ottesen var ikke selv tilstede ved utdelingen, siden han er ute på spillejobb, opplyste ensemblet fra scenen.

Denne uka har Ottesen og Stavanger Symfoniorkester spilt inn musikken til «The Mute» for utgivelse i høst, skrev Janove Ottesen på sin Facebook-side søndag.

Dramatiseringen av Morten Strøksnes' «Havboka» for Riksteatret/Nationaltheatret fikk også to Hedda-priser, for beste mannlige hovedrolle og beste regi.

– Lenge før mennesket krøp opp på land fantes det haier som lignet dagens, sier regissør Ole Anders Tandberg om «Havboka» og haien i stykket som spilles av Jan Sælid, her i en scene fra stykket.

Fra "Havboka", som vant to Hedda-priser. Foto: Riksteatret

Årets ærespris gikk til Stein Winge, for hans markante og uredde regigjerning, het det i Heddakomiteens begrunnelse.

Her er Heddapris-vinnerne 2019:

Beste kvinnelige skuespiller/hovedrolle
Helga Guren for «Dritt / La Merda»  – Østfold kulturutvikling, POS Theatre Company

Beste mannlige skuespiller/hovedrolle
Jan Sælid i «Havboka» av Morten A. Strøksnes, regi Ole Anders Tandberg – Riksteatret/Nationaltheatret

Beste kvinnelige skuespiller/medspiller
Anne Krigsvoll i «Meg nær» av Arne Lygre, regi Sigrid Strøm Reibo – Nationaltheatret

Beste mannlige skuespiller/medspiller
Nils Jørgen Kaalstad i «Uten navn – Å miste sine nærmeste» av Mattis Herman Nyquist og Fredrik Høyer, regi Mattis Herman Nyquist – Østfold kulturutvikling/Kulturdråpen

Beste regi    
Ole Anders Tandberg for «Havboka» av Morten A. Strøksnes – Riksteatret/Nationaltheatret

Årets forestilling
«The Mute» av Janove Ottesen og Christian Eriksen, regi Arne Nøst og Christian Eriksen – Stavanger Symfoniorkester

Beste forestilling for ungdom
«Ingenting» av Janne Teller, regi Hilde Brinchmann – Tigerstadsteatret og Oslo Nye Teater

Beste barneforestilling
«Mio, min Mio» av Astrid Lindgren, regi Hilde Brinchmann – Teatret Vårt/Nordland Teater

Beste scenetekst
Espen Klouman Høiner for «Vi, folket», regi Espen Klouman Høiner – Teaterhuset Avant Garden

Beste scenografi/kostymedesign
Arne Nøst for scenografi, Christina Lovery for kostymedesign og Jill Tonje Holter for masker til «The Mute» - Stavanger Symfoniorkester

Beste audiovisuelle design
Boya Bøckman for visuell design til «Skipet vol. 5 – Short cuts», regi Kari Holtan – De Utvalgte/Black Box teater/Ultima samtidsmusikkfestival. For videodesign til «Lazarus» av David Bowie og Enda Walsh, regi Anders T. Andersen – Det Norske Teatret

Særlig kunstnerisk innsats
De Utvalgte for «Skipet vol. 5 – Short cuts» 

«The mute» - årets forestilling: Her er hele Hedda-juryens begrunnelse:

«Godt teater er et fint samspill mellom flere kunstarter. Sesongen 2018-2019 har bydd på flere oppsetninger hvor forholdet mellom de ulike elementene er godt balansert, og hvert og ett av dem får komme til uttrykk uten å dominere, men i stedet bygger opp under helheten. Den produksjonen juryen særlig har festet seg ved, utmerker seg ved stor originalitet og godt spill, ved å utnytte scenerommet på en særegen måte, ved en helt spesiell scenografi, virkningsfull lyssetting, en svært gjennomtenkt bruk av video og en musikk som står perfekt til forestillingens tematikk og visuelle stil. Prisen for årets forestilling går til The Mute».

Mer fra Dagsavisen