Debatt

Hevnen fra de gule vestene

De gule vestene stormer Frankrikes gater i protest mot miljøavgifter, høye levekostnader og økte forskjeller. Frankrike har fått sitt nok er nok – «assez, c’est assez».

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

På de første opprørsbildene fra Frankrike kunne det se ut som om bompengeaksjonen på Nord-Jæren hadde fått sin galliske avlegger. Iført gule refleksvester gjorde franskmennene som rogalendingene og tok til gatene. I Stavanger- og Sandnes-området har det vært satt fyr på bildekk og bomstasjoner, mens franskmennene med sin sikre sans for opptøyer har brent biler, sloss med opprørspolitiet og knust butikkvinduer. For halvannen uke siden deltok 75.000 personer i demonstrasjoner i hele Frankrike, og i Paris endte uroen med 133 skadde og én død. I helgen smalt det på ny. 136.000 demonstrerte Frankrike rundt, 1723 ble arrestert og i Paris skjøt politiet med gummikuler for å holde demonstrantene unna presidentpalasset. Mye av bråket i hovedstaden skyldtes at grupperinger på ytterfløyene engasjerte seg.

Les også: "Det er ikke demonstrasjoner vi er vitne til, men et folkeopprør."

Hvem er de nye og forbanna massene – utstyrt med refleksvester og amatørmessige plakater – som tar til gatene? Er det Hillary Clintons «deplorables» (forkastelige, elendige, håpløse – brukt om Trump-velgere, red.anm.)? De franske refleksvestene begynte sitt opprør mot president Macrons økte bensinpriser og har siden utvidet porteføljen til å gjelde bompenger (!) og økte levekostnader generelt. Macrons avgiftshopp har vært pakket inn i miljøargumenter ganske så like argumentene for å innføre rushtidsavgifter på Nord-Jæren og rundt andre byområder her til lands. De norske vestene har foreløpig holdt seg til bompenger og latt andre avgifter ligge.

Les også: Selvfølgelig er folk forbanna!

Likhetene ligger ikke bare i antrekket. Protestene i både Norge og Frankrike framstår som løse i organiseringen og har sosiale medier som utgangspunkt. Lederne er ikke valgt, organiseringen består stort sett i å trykke «liker» på Facebook, men i hvert fall for Nord-Jærens del har lederne trådt fram fordi de framstår som gode kommunikatorer. I det sentraliserte Frankrike kommer de gule vestene fra periferien som føler seg overkjørt av eliten i Paris. Ikke uventet blir mye av raseriet på Nord-Jæren framført av gule vester fra utkantområdene i regionen, og eliteanklagene har haglet spesielt mot sentrale Stavanger-politikere.

Raseriet fra «gilets jaunes» – etter refleksvestene som er påbudt i franske såvel som norske biler – er så glødende at det etablerte politiske liv blir skremt til retrett eller til å justere kurs. Statsminister Édouard Philippe har utsatt avgiftshoppet på åtte øre pr liter bensin, mens politikerne på Nord-Jæren og Vegvesenet i helgen ble nødt til å stanse rushtidsavgiften på grunn av feil i innkrevingen.

De gule vestenes opprør i Frankrike som i Norge dreier seg om sentrum mot periferi og følelsen av ikke å bli hørt, men ikke minst: Hvem skal ta regningen for miljøtiltakene? President Macrons bensinavgift var ment som et tiltak mot CO2, på samme måte som bomringer og rushtidsavgift har en miljøinnpakning. De gule vestene stikker fingeren midt inn i miljøkrisens betalingsproblem. Mens skatt er omfordelende, treffer avgifter likt uansett inntekt. Er det riktig at de som har minst og eier en 12 år gammel Toyota, betaler like mye som BMW-bilisten fra øvre middelklasse? Eller verre: Den statssubsidierte Tesla-eieren? Klimakrisen er reell. Snart må vi ta den realistiske debatten om hvem som betaler for ryddesjauen.

Bomstriden i Rogaland bildelegger hvor vanskelig det er for etablerte partier å håndtere miljøregningen. I Stavanger-området har det nyetablerte partiet Folkeaksjonen nei til mer bompenger og spesielt Frp gjort en innsats for å veksle bompengeprotestene inn i politisk kapital. Det spesielle er skvisen Ap befinner seg i mellom ansvarlig styring og rollen som parti for småkårsfolk – i dette tilfellet ofrene for bompenger. Som Sandnes-ordfører og leder for Rogaland Ap kjenner Stanley Wirak bedre enn noen på folkelig opprør i egen by og det faktum at han må være lojal mot alle vedtakene som han nå angrer på. Bomavgiftene svir nødvendigvis blant bilister som har minst og bor lengst unna bysentra. Alternativet til bomavgifter er økte skatter, noe Ap av kjente årsaker har sluttet å gå til valg på.

Aslak Sira Myhre: Vi driter oss ut om vi tror bompenger er vårt beste våpen

For en drøy uke siden bestemte bystyret i Stavanger seg for kutt i klimagassutslipp på samme høye prosentnivå som Oslo og Bergen. Innen 2030 skal byen redusere sine utslipp med 80 prosent fra 2015-nivå, og når litt over halvparten av drivhusgassene fra oljebyen kommer fra transport, vil de nye tiltakene ramme mye hardere enn dagens upopulære bommer. De gule vestene får det travelt hvis etablerte politikere skal fortsette å sende miljøregningen i retning den nederste delen av bordet.

Mer fra: Debatt