Det er Sjøfartsdirektoratet som har ilagt Nabeel Ship Management, som hadde ansvaret for det havarerte skipet Tide Carrier, et overtredelsesgebyr på 500.000 kroner.
LES OGSÅ: Cargofartøy har fått motorstans
Lasteskipet Harrier (tidligere Tide Carrier og Eide Carrier) skulle trolig smugles ut av landet til ulovlig opphogging i Pakistan, da det fikk maskinstans og holdt på å grunnstøte på Jæren i februar i fjor, har norske myndigheter slått fast, ifølge Sysla.
Tirsdag ble skipets management-selskap i Dubai, Nabeel Ship Management, ilagt et overtredelsesgebyr på 500.000 kroner for miljø- og sikkerhetsforhold, ifølge nettstedet.
LES OGSÅ: Bergingsarbeid av Tide Carrier er i gang
Ansvarlige for skipet
Selskapet var ansvarlige for sikkerhetsstyringen på skipet rundt tidspunktet da det havarerte, og anses dermed som fartøyets rederi i denne sammenhengen, selv om Julia Shipping eier skipet.
– Sikkerhetsbruddet gjelder for høyt svovelutslipp, og manglende AIS-signal, som er nødvendig for å identifisere skip til sjøs, sier seniorrådgiver Kjetil B. Sørensen i Sjøfartsdirektoratet til Sysla.
LES OGSÅ: Pålegger lasteskip å bli liggende i Norge
–Svovelovertredelsen var ikke veldig høy – 0,16 prosent mot 0,10 som er grensen – men seilasen ble foretatt over et betydelig område. Både dette og manglende AIS-bruk er ganske alvorlige brudd, og rettferdiggjør et gebyr på en halv million kroner, sier Sørensen videre.
LES OGSÅ: Bergingen av «Tide Carrier» vil koste mange millioner
– Streng reaksjon
Det har ikke lykkes Sysla å få kontakt med rederiets management-selskap Nabeel Ship Management, og selskapets norske advokat ønsker ikke å kommentere saken.
I merknadene til gebyret skriver imidlertid selskapet at 500.000 kroner er en «uforholdsmessig streng reaksjon».
Selskapet har ankerfrist 1. mai.