Nyheter

Første strekk av sykkelstamveien står nå klar til bruk

Én kilometer sykkelstamvei mellom Kannik og SIF stadion er klar. Prosjektleder Gunnar Eiterjord mener byområdet har potensial til mange flere sykkelreiser.

Bilde 1 av 9

– Dette har faktisk vært en litt krevende strekning å jobbe med, for midt i traseen lå det en gammel søppelfylling. Derfor har det blitt en litt kostbar utbygging, men det ble likevel bra til slutt, sier prosjektleder for Ryfast, Gunnar Eiterjord, til RA.

Onsdag var den delen av sykkelstamveien som strekker seg fra Kannik til SIF stadion helt klar. Strekningen er på 1,08 kilometer, og er en del av Ryfastprosjektet.

– Det er blitt en god profil og en god standard som vi håper vil bli en viktig del av sykkelstamveien som fører til Forus, sier Eiterjord.

Den nye sykkelveien går parallelt med motorveien og gangstien mot Mosvatnet, og på hver side av sykkelstien er det grønn beplantning.

Gang- og sykkelnettet

Også på motsatt side av motorveien er det laget ny sykkelvei som ble ferdigstilt rundt juletider. Der er det vei både for gående og syklende, og veien strekker seg fra Vålandsskogen til Mosvatnet, forklarer Eiterjord.

Denne strekningen er ikke en del av sykkelstamveien, men inngår som en del av det nye gang- og sykkelnettet. Både denne gang- og sykkelveien og  den nye miljøkulverten har vært en del av Ryfastprosjektet den siste tiden.

– Selv om det ikke er en del av sykkelstamveien er det en viktig rute fra byen og mot sør, og her har vi også lagt vekt på å lage en høgverdig sykkelvei med god standard, som i tillegg skiller godt mellom sykkel- og gangvei, sier Eiterjord til RA.

Fyller ulike behov

Fra før av finnes Gandsfjordruta, hvor syklende kan komme seg fra Stavanger til Sandnes.

Eiterjord mener Gandsfjord-ruta og den kommende sykkelstamveien fyller ulike behov.

– De som bor langs Gandsfjorden vil jo ikke primært sykle her. Denne veien er hovedsakelig for å fange trafikken fra sentrum, Eiganes og Våland som skal videre mot sør. De ulike rutene fanger ulike folk, og det handler litt om å lage sykkelruter som dekker forskjellige behov, sier Eiterjord til RA.

Prosjektlederen synes det både er viktig og riktig at det nå bygges ut for sykkel.

– Dette er et veldig bilbasert område, og det er ingen tvil om at mer av transporten i byområdet må gå med annet enn bil. I tillegg er det flatt og bra klima året rundt, så det ligger jo til rette for sykling, sier han.

Det har vært mye oppmerksomhet rundt å overføre jobbreiser fra bil til sykkel, men Eiterjord mener det er like viktig å tenke på de små turene.

– I løpet av en dag er det mange korte reiser, og sykkel er et veldig fleksibelt og greit transportmiddel. Dette byområdet har potensial til mange flere sykkelreiser, så at vi er med på å tilrettelegge god infrastruktur er viktig, sier han.

Flere utfordringer

Så langt er strekningen fra Kannik til SIF stadion/Schancheholen den eneste strekningen som er helt ferdig på sykkelstamveien. Sør for Hinnakrysset, ved Asser Jåttens vei, er Risa i gang med byggingen av neste trinn. Denne strekningen, som skal ende ved grensen til Sandnes, er ventet å stå klar til sommeren 2020.

Samme år planlegger Statens vegvesen å starte arbeidet med å bygge nord for Ikea, hvor sykkelveien skal skifte side fra vest til øst. I 2021 håper de å komme i gang med strekningen fra Schancheholen til Sørmarka.

– Dette er et spennende, men hektisk prosjekt å jobbe med. Det mange kanskje ikke tenker over er at det er veldig krevende å bygge langs E 39. Vi har en motorvei å forholde oss til, samtidig som vi stadig møter på utfordringer i form av høyspentkabler og vann- og avløpsledninger, sier prosjektleder for Sykkelstamveien, Kari Smådal Turøy.

Kvantesprang

Hele sykkelstamveien – fra Madlaveien til Oalsgata – skal etter planen stå klar i løpet av 2022. Den totale prislappen, ekskludert den allerede ferdige strekningen fra Kannik til Schancheholen, er på 1,388 milliarder kroner.

Prosjektleder Turøy har stor tro på den kommende veien.

– Det skal jo tilrettelegges eksklusivt for syklistene. På vanlige veier er det mye å ta hensyn til, men her trenger du ikke tenke på annet enn deg selv og dine medsyklister. Det blir nærmest et kvantesprang i standard sammenlignet med hvordan det er i dag, sier Turøy til RA.

– Når hele veien er ferdig kommer du deg fra Stavanger og Sandnes til Forus på et kvarter. Jeg tror dette kommer til å bli veldig bra, legger hun til.

Mer fra Dagsavisen