Nyheter

Fra Kina til Tou

For første gang stilte bryggerier fra Kina og Japan på ølfestivalen «What’s Brewing».

Bilde 1 av 10

– Dette er den første gangen vi er her, så jeg må si at vi føler oss veldig beæret. Vi reiser aldri så langt, sier Monica Wang fra det Beijing-baserte bryggeriet Great Leap Brewing.

Denne helgen deltok to Wang og kollega Lan-xin Foo på den sjette versjonen av “What’s Brewing” på Tou.

– Sjefen min, amerikanske Carl Setzer og hans kone Lui Fang startet opp bryggeriet i 2010 i et lite hus i et smug utenfor Den Forbudte By, sier Wang.

Nå har bryggeriet fire lokasjoner i Beijing – to av dem er “taprooms”, mens de to andre også serverer mat.

– Vi har også et stort produksjonsbryggeri i Tainjin, som er cirka 30 minutter med hurtigtog fra Beijing. Der startet vi produksjonen i sluttet av mars i år.

Gode tilbakemeldinger

– Alt er veldig fint og godt organisert. Kundene liker ølen vår og de blir veldig nysgjerrige over hvor vi kommer fra og ingrediensene vi bruker, sier Wang.

Bryggeriet prøver å promotere de kinesiske ingrediensene de bruker – ingredienser de er svært stolte av.

– Her får vi også muligheten til å møte masse forskjellige mennesker som vi kan lære fra og vi kan på feedback på ølen vår. Derfor kommer vi garantert tilbake, smiler hun.

Medarrangør for What’s brewing, Andreas Melvær, synes det har vært utrolig hyggelig og spennende å få besøk av bryggerier fra Kina og Japan for første gang.

– Mange forbinder nok kanskje japansk ølkultur med de industrielle pilsnerne du får når du spiser sushi. Men det er så mye mer, og det er så utrolig kjekt å smake på det håndverksølet som er lagd der borte, sier han til RA.

«Labour of Love»

40 bryggerier stilte i år med 320 unike ølsorter. Melvær sier de blir bedre og bedre for hvert år festivalen arrangeres.

– Vi har jo hatt denne festivalen i 6 år og vi har alltid utfordringer med å få all ølen importert. I år er vel første året vi har klart å få all ølen hit før festivalen åpner. Det handler jo om at vi blir flinkere og flinkere på det vi holder på med.

Han forklarer at det er veldig hyggelig at festivalen har så mange lojale besøkende som kommer og sier at de setter pris på at denne festivalen arrangeres.

– Dette er jo det man kaller “labour of love”. Det er ikke noe vi tjener særlig mye penger på, men det er noe vi gjør fordi det er kjekt.

Verden rundt

Årets tema for ølfestivalen fikk navnet “Taste the world”.

– Temaet reflekterer jo at vi har bryggerier fra flere land enn noensinne - 15 forskjellige land. Vi har laget én destinasjonsplakat per deltakende land og stylet hele greie etter et reisetema, sier Melvær.

Også matserveringen var preget av det internasjonale temaet.

– Matkonseptet er også unikt i år. Vi har jo noen av byens beste kokker der nede - Pallesen står der og Arnt fra Fortou og tidligere kokkelandslaget. De har laget egne retter til festivalen. Alle matleverandørene har fått utdelt noen land, også må de lage en rett som passer til det landet.

Mer fra Dagsavisen