Nyheter

Fri for spøkelser

Geir Zahl starter på nytt med en soloplate som står fjellstøtt på de fire elementene.

5

Geir Zahl

«Ny Start»

Jansen Records

Vi er alle en del av noe større selv om vi ikke merker det. Det synger på Geir Zahl med et kobbel venner på «Fint liv», den mest folksomme sangen på hans nye soloalbum «Ny start». Det er en sang om livet og endetiden, intet mindre. Som i Zahls opprinnelige band Kaizers Orchestra viser denne låten at ingen temaer er for store, eller for små for den saks skyld. Fire EP-er spunnet over like mange elementer, jord, luft, ild og vann, danner nå fundamentet for albumet som er innspilt i ulike studioer i Stavanger-regionen og i hans eget hjemmestudio i København, der han nå bor. Det er en ny start musikalsk også komposisjonsmessig sett, tidligere soloframstøt tatt i betraktning.

Les også: Konsertanmeldelse: Janove: Fra Bryne til Reeperbahn

Zahl rendyrker et univers som defineres av rocken, men med snev av viser og pop, og med gitardrevne avantgardetakter i kantene. Tekstene handler i stor grad om det å starte på nytt, slik han har gjort, om å stå i sine valg og om å kunne vise til en historie og det å ha noe å overlate til de som kommer etter han. Det er sanger med et helt personlig bumerke, men samtidig viser den tidligere Kaizers-gitaristen at lydbildet til ett av Norges største rockeband neppe hadde blitt så distinkt uten hans musikalske visjoner i kombinasjon med bandleder Janove Ottesens åpenbare definisjonsstyrke.

Anmeldelsen fortsetter under bildet.

###

Omslaget på Geir Zahls «Ny start».

Nå synger han om å tømme hjertet og om at «alt skal vekk», og selv om han har frigjort seg fra Kaizers-skrømtet inneholder låter som «Arm i arm», den sensuelt lekne «Dans meg» og den selvransakende «Spøkelse på dørå» store doser inntrykk som rimer med musikken til foregangskomponister som Kurt Weill og artister som Jacques Brel – og for den saks skyld Janove Ottesens solomateriale. Det er det ikke noe galt i, tvert imot, så lenge Zahl på alle måter står fram som seg selv og med vokaltolkninger og fraseringer på rent jærsk som viser at han også er blitt en vokalist å regne med. Nevnte «Arm i arm», med sitt psykedelisk eksperimenterende midtparti, vil også glede de som savner Kaizers, men vi mistenker at Zahl er vel så mye seg selv på «Gull & Steidn» hvor han lener seg på en medrivende «snakkende» tung rytme og på en tekst som synges med glimt i øyet og en herlig påtatt arroganse.

Les også: Plateanmeldelse: Astrid S: «Leave It Beautiful»: Sent, men svært godt

Han trenger dem ikke, men gjestevokalistene på albumet løfter likevel helheten. Jæren-kollega Hilde Selvikvåg som har to album bak seg under eget navn bidrar til at duetten «Løvetann» blir blant albumets fineste sanger, mens Haugesund-artisten Kine Nesheim beriker den Morricone-inspirerte «americana»-sangen «Kem ska følla deg heim». I sammenhengen blir «Fint liv» nesten i overkant kretsmesterskap med hele fem gjestevokalister: Odin Staveland og Jan Ingvar Toft, begge fra Vamp, samt Glenn Lyse, Erlend Ropstad og Christer Knutsen. Odin Staveland som selv er soloaktuell med albumet «Sillajass» har for øvrig en helt sentral rolle på «Ny start», som produsent, musiker og annet, og han bidrar til å binde det hele sammen til en helhet.

Geir Zahl står med «Ny start» fram som en artist med en helt egen styrke ved at han ikke tar noe for gitt med tanke på hvor han kommer fra og gårsdagens suksesser. Tvert imot er dette et album som drypper av blod, tårer og vilje til å gjøre en forskjell både som låtskriver og en artist som fullt ut behersker det helt store formatet på egen hånd, uten å glemme at personligheten åpenbarer seg gjennom fint utforma detaljer.

Les også:

Mer fra Dagsavisen