Nyheter

Her finner tyske Torsten ut hvor tyskerne skal reise i Norge

Tyskere elsker å reise til Norge. Under Norwegian Travel Workshop, på speeddate, finner Torsten Eser ut hvor hans landsmenn skal reise i framtiden.

– Tyskere er veldig glad i turoperatører. De liker servicen. Vi har 100.000 kunder. Norge er et populært reisemål for tyskere. Derfor er jeg her og snakker med aktører fra ulike reisemål i Norge, sier Torsten Eser til RA.

Denne uken har han og 355 andre turoperatører fra 30 ulike land truffet aktøre fra norske reisemål fra hele landet.

Knytter kontakter

– Speeddatene, eller møtene, er på 15 minutter. Med noen er det for å pleie kontakten. Med andre er det å knytte nye kontakter, få informasjon og inspirasjon til nye reisemål for våre kunder, forteller Eser, som jobber for den München-baserte turoperatøren Studiosus Reisen.

For å finne norske samarbeidspartnere, har Eser fått hjelp av Innovasjon Norges kontor i Tyskland.

– Tyskere elsker å reise, og de elsker Norge og den hyggelige befolkningen, sier Ulrike Katrin Peters ved Innovasjon Norges kontor i Hamburg.

Sammen med kollega Tina Fraume kobler de sammen tyske turoperatører med norske turistaktører i Norge. Kontoret i Hamburg bistår 32 turoperatører fra Tyskland, samt Østerrike og Sveits. Fem av operatørene er nye i år.

LES OGSÅ: Folkets reisefavoritt er kåret

– Norge i toppen

– Tyskere som vil oppleve Norge blir stadig yngre. Det er en skandinavisk hype i Tyskland for tiden. Norge er i reisemålstoppen i Tyskland, selv om andre land bruker utallige mer kroner på markedsføring enn Norge, sier Fraume.

– Norge kan være et vanskelig land når det kommer til planlegging av en rundreise. Derfor er tyskerne i verdenstoppen på bruk av turoperatører, legger hun til.

LES OGSÅ: Her er reisetrendene for 2018

Kollega Peters forteller at tyskere er villige til å betale for kvalitet.

– Kultur, mat, naturopplevelser og faktisk å treffe lokalbefolkningen på stedet de besøker er det som står øverst på listen for tyskere, sier Peters, som prøver å få tyskere til å besøke Norge hele året.

– Sommeren er høysesong. Vi prøver å utvide sesongen, sier hun.

Akkurat det er Elisabeth Saupstad, reiselivsdirektør i Region Stavanger, glad for.

– Viktig næring

– Turisme blir stadig viktigere for hele Rogaland. Under NTW får norske aktører vist fram variasjonen av attraksjoner, aktiviteter og ting som er verdt å se og oppleve, sier Saupstad til RA.

– Det er ekstra gøy at det i år er rekordmange norske reiselivsaktører som deltar på messen. Det er en næring i vekst, sier Saupstad, som har tro på vekst av arbeidsplasser i næringen i Stavanger-regionen.

LES OGSÅ: – Preikestolen ukjent for mange

Fakta NTW

** NTW er en reiselivsmesse som arrangeres årlig av Innovasjon Norge.
** Betegnes som reiselivets viktigste møteplass.
** 350 norske representanter møter 355 utenlandske turoperatører fra 30 ulike land til speeddating under messen.
** Møtene varer 15 minutter hver. 
** Denne uken har det vært 8000 forhåndsbookede avtaler hvor Innovasjon Norge med base i de ulike landene matcher turoperatører i landene sine med turismeaktører i Norge.
** Årets messe er den 46. i rekken.
** Stavanger har arrangert NTW tre ganger tidligere, 2006, 1997 og 1983.

Mer fra Dagsavisen