Sykkel

– Hvis du bruker vett, er det ikke vanskelig med elsykkel

Sykkelsjefen i kommunen er ikke enig med Leif Arne Moi Nilsen om at elsyklister trenger egne kurs.

Av: Ingunn Walderhaug

Mange velger sykkel istedenfor bil, også i Stavanger. Om ett år vil antagelig enda flere droppe bilen, når både Stavanger og Sandnes blir omringet av bomstasjoner. Da er elsykkel et naturlig valg for mange. Dette har ført til en diskusjon rundt trafikksikkerheten, kunnskap om trafikkregler og elsyklisters oppførsel i møte med andre trafikanter.

Tirsdag 17. oktober tok Leif Arne Moi Nilsen i Stavanger Frp opp saken i kommunalstyret for miljø og utbygging.

Her viste han til en kommentar som sto på trykk i RA samme dag, underskrevet sjefredaktør Bjørn G. Sæbø, hvor det stilles spørsmål ved elsyklisters oppførsel i trafikken og sikkerhetsutfordringene det fører til.

«Er det mulig å få en tilbakemelding på hvordan Stavanger kommune kan bidra til voksenopplæring til disse syklistene som er blitt beskrevet i denne sak?» spurte Moi Nilsen.

LES OGSÅ: Vi reiser fra klimamålene

Ser allerede en bedring

Roar Børresen, leder for sykkelsatsingen i Stavanger kommune, tror ikke at kommunen vil prioritere voksenopplæring eller kursing av elsyklister med det første. Han anerkjenner at det er et poeng i forhold til de som ikke klarer å følge reglene, og at reglene i like stor grad gjelder for syklister som for bilister. Men han mener også at for nye elsyklister kan det å sykle med motor være en utfordring de første par-tre gangene, og at det siden går seg til.

– Dette må vi vurdere, men når man kjøper elsykkel får man prøve den i forkant. Etter det handler det rett og slett om å følge trafikkreglene, sier Børresen til RA.

Om politikerne vedtar kursing, vil kommunen selvsagt følge det opp, men foreløpig ser ikke Børresen behovet.

– Folk som er så fornuftige at de kjøper elsykkel, er også fornuftige nok til å følge trafikkreglene, hevder han.

LES OGSÅ: Etter å ha blitt påkjørt, fikk han ideen til en ny supersykkel

Selv sykler han til jobb hver dag, en uskreven del av stillingsbeskrivelsen, slik han oppfatter det. Men han har ikke opplevd at elsyklister utfordrer trafikksikkerheten i større grad enn andre trafikanter.

– Når du kommer inn i «mingleområder», så er det egentlig ikke en utfordring. De fleste har bremser. Hvis du bruker vett, er det ikke vanskelig.

Derfor synes Børresen det er gledelig at han oppfatter en bedring i kunnskapen om trafikkregler på sykkel.

– I forrige uke holdt politiet en kontroll av syklister i lyskrysset i Randabergveien og så en voldsom bedring i ettertid. Det er vi takknemlige for.

Han har ikke oppfattet at slike kontroller er spesielt utbredt, men mener slike er vel så viktige for å sikre samspill i trafikken, som en eventuell voksenopplæring.

LES OGSÅ: Miljøministeren vil la elsyklene ferdes fritt i utmarka

– Har opplevd mye spesielt

Leif Arne Moi Nilsen mener at Stavanger kommune er på god vei til å tilrettelegge forholdene for syklistene. Men i motsetning til Børresen, opplever han elsyklistene som en spesielt utfordrende gruppe i trafikkbildet.

– Jeg har opplevd mye spesielt med elsykler, spesielt utenfor Rådhuset. Det er mange ganger jeg blir sjokkert over hvor fort folk sykler. Disse elsyklene veier jo like mye som en moped, og vi vet at det blir en katastrofe om uhellet da skulle være ute, sier Moi Nilsen.

Han understreker sin entusiasme for sykkelprosjektet og viser til flere turer til København hvor han har blitt inspirert av byens håndtering av sykkelutfordringer. Her blir det brukt både gulrot og pisk, noe Moi Nilsen mener er viktig å ta med seg i sykkelsatsingen også her.

LES OGSÅ:

– Hvis kommunen skulle arrangert voksenopplæring, måtte det være med hjertet. Man kan ikke tvinge det på folk, folk er jo forskjellige. Men det skal være noe kjekt, sier han.

Kjekt eller ikke, så mener han at det er en nødvendighet. Politiet må prioritere håndheving av veitrafikkloven ovenfor syklister i større grad og ta de elsyklistene som sykler for fort. Så kan kommunen stå for gulroten.

– Jeg mener jo at et forslag om opplæring er en gladsak. Men jeg er alvorlig bekymret om vi ikke får endret holdningene og fokus fra politiet før bomringene kommer, sier han.

LES OGSÅ: Markant økning i salg av elsykler

– Fordommer

Hulda Tronstad i Norsk elbilforening sier seg enig med Børresen i at elsyklene ikke utgjør en større trussel i trafikkbildet enn vanlige sykler.

– Min erfaring er at der du virkelig har effekt av elsykkel, er i oppoverbakke. Mange vanlige sykler er lettere og raskere og sykler dermed fortere på flatene. Dette er igjen fordommer mot elsyklistene. Det er ikke sånn at de har en fart på 25 km/t overalt. Snittfarten er på rundt 20 km/t, sier Tronstad.

LES OGSÅ: «Et forsøk på å oppdra elsyklister og de andre sykkeltullingene»

Mer fra Dagsavisen