Stavanger

Hylle-gründere klare for USA

Gründerne bak Stavanger-bedriften Ope er klare for å innta USA og østkystens største møbel- og interiørmesse, ICFF. Designer Lars Urheim tror nordiske design har gode sjanser på det amerikanske markedet.

– Det er alltid kjekt å få vise seg fram. Vi opplever at det er stor interesse der borte, sier designer og Ope-gründer Lars Urheim til RA bare minutter før han går på flyet som skal ta han til New York.

Sammen med hans Ope-partner, Eirik Helgesen, reiser Urheim til USA for å delta på møbel- og interiørmessen International Contemporary Furniture Fair (ICFF) denne helgen.

– Det er veldig populært med nordisk og skandinavisk stil og design. Natur, miljø, åpenhet – skandinaviske verdier om du vil – blir godt tatt imot der borte. Forhåpentligvis blir det litt business også, sier designeren.

Dette er andre året Ope deltar på interiørmessen med over 750 utstillere.

Ope er ikke den eneste norske aktøren som får eksponeringsmulighet i New York denne helgen. Sammen med Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, møbelbedriften VAD og dørmatteprodusenten HeyMat står Ope på den norske InsideNorway-paviljongen under messen.

Merkevarebygging

I første kvartal i 2017  økte norsk møbel- og interøreksport til USA med over 60 prosent, viser tall fra Designindustrien. Urheim tror tiden nå er moden for Ope å nå fram på det amerikanske markedet.

– Vi produserer mye i USA. Det tror jeg vil slå an. Det er et behov for å satse på det amerikanske næringslivet, sier Urheim. I forkant av messen vil de, som året før, arrangere lanseringsfest på den nordiske kaffebaren og designbutikken Búðin i Brooklyn. Der vil det bli servert nordiske spesialiteter, blant annet hjemmebakte kanelboller.

– Merkevarebygging er viktig, sier Urheim, som er overbevist om at man man kan komme langt som skandinav på dagens møbelmarked.

Les også: Gave til Kunsthall Stavanger 

Eksport

– Hensikten er å løfte fram norske møbel- og interiørbedrifter og bistå med eksportetablering, sier bransjeleder i Designindustrien, Egil Sundet.

I senere år har USA blitt et av de viktigste eksportmarkedene i bransjen, forteller han. I år er det tiende året InsideNorway deltar på ICFF.

Mer fra Dagsavisen