Nyheter

Innstilt feriereise: Når får du pengene tilbake?

Mange tusen nordmenn venter fortsatt i spenning på når de får pengene tilbake for ferieturen som ikke blir noe av.

Bilde 1 av 2

Sommerferien nærmer seg med stormskritt, og mange er fortsatt usikre på hva de har krav på og når de får pengene tilbake for reiser som må innstilles.  

Forbrukerrådet og forsikringsselskapene har mottatt tusenvis av henvendelser fra folk om lurer på hva slags rettigheter de har under koronakrisen. De fleste av spørsmålene har dreid seg om rettigheter knyttet til reiser som ikke kan gjennomføres på grunn av myndighetenes reiseråd og restriksjoner.

Pakkereiser 

Har du bestilt pakkereise i sommer, kan du ikke regne med å få tilbake pengene før ferien starter. Det skyldes at regjeringen har forlenget reisearrangørenes frist til å tilbakebetale ved avbestillinger. Før var fristen 14 dager. Nå er den forlenget til tre måneder. Den midlertidige forskriften trådte i kraft 26. april og gjelder alle avbestillinger i perioden 1. mars-14. juni.

Ifølge Caroline Skarderud, jurist i Forbrukerrådet, finnes det ingen mulighet til å få pengene tilbake før fristen går ut.

– Det gjør dessverre ikke det. Vi var sterkt imot dette forslaget.

– Hva skjer hvis reiseselskapene går konkurs før fristen utløper?   

– Den norske pakkereiseloven kan forstås ulikt om hva forbrukere har krav på hvis turen kanselleres og selskapet går konkurs. Norge er bundet av pakkereisedirektivet som sier klart at forbrukere har rett på pengene tilbake når reisen kanselleres. Regjeringen må sørge for en nødvendig endring slik at usikkerheten om hva som dekkes eller ikke ved konkurs, fjernes, sier Skarderud.

Her kan du lese alt om regjeringens reiseråd. 

Flybilletter  

For alle som har bestilt flybillettene sine selv, er situasjonen en annen. Blir flyreisen innstilt eller kansellert, har du valget mellom refusjon eller ombooking til et senere tidspunkt. Du kan ikke kreve refusjon før flyselskapene har innstilt flygingen. 

– Det finnes dessverre ingen klar regel som sier noe om når man skal få informasjon fra flyselskapene om en innstilling. Informasjonen skal gis så raskt innstillingen er et faktum, og det er først da man har rett til refusjon. Det er derfor lurt å ha is i magen og avvente, sier Skarderud og legger til:

– Avbestiller man før reisen er innstilt, har man ikke rett på noe annet enn skatter og avgifter hvis det er snakk om en flybillett uten avbestillingsmulighet.

Caroline Skarderud, jurist i Forbrukerrådet.

Caroline Skarderud, jurist i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet

Når flyselskapet har innstilt en reise, har du rett på refusjon innen sju dager. Hvis du ikke har fått pengene tilbake innen denne fristen, kan du rette kravet til banken din.

– Det går fortsatt lang tid før forbrukerne får utbetalt pengene sine, men vi ser nå at noen utbetalinger begynner å komme.

– Er man garantert å få pengene tilbake om man retter et krav til banken?

– Vi har analysert lovverket. Har man betalt med kredittkort og man har rettet et krav til flyselskapet, skal banken utbetale beløpet som ikke er refundert. Vi mener også at det er helt klart at man ikke må vente på et avslag fra flyselskapets side. Du har rett på refusjon innen sju dager.

Cashpoints

Mange flyselskaper tilbyr tilgodelapp og såkalte cashpoints om reisene kanselleres. Du kan selv velge om du vil takke ja til dette eller kreve pengene tilbake. Takker du ja, gir du i praksis et usikret lån til selskapet. Forbrukerrådet anbefaler på generelt grunnlag å kreve pengene tilbake.

– Hvis flyselskapet kun tilbyr tilgodelapp ved en innstilling, kan man avslå og be om refusjon i stedet, sier Skarderud.

Hvis norske myndigheter endrer sine reiseråd til det stedet du skulle reise til, vil du som hovedregel ikke få dekket dine økonomiske tap om du bestemmer deg for ikke å reise.

– Men det er alltid lurt å høre med forsikringsselskapet. For det er variasjoner, sier Skarderud.

– Telefonene kokte

Heidi Tofterå Slettemoen, kommunikasjonssjef i Frende forsikring, forteller at de har fått enormt mange henvendelser.

– Vi har aldri opplevd maken til den eksplosive pågangen vi hadde i mars. Det var helt enormt. Telefonene kokte. Vi får fortsatt mange henvendelser, men betydelig færre enn i mars. Jeg har inntrykk av at mange er litt avventende på grunn av de litt diffuse reiserådene.

Hun forteller at de fleste nå er opptatt av hvordan de skal forholde seg til sommerferien og om de skal innbetale store restbeløp på reiser som er bestilt.

– Vi dekker innbetalinger også etter 14. mars så lenge det foreligger reiseråd når du skal reise, så hos oss er det null stress. Hvis du har avdrag du må betale nå, men vet med sikkerhet at du ikke skal reise, kan det være lurt å kontakte forsikringsselskapet ditt og høre hva de dekker og hva du bør gjøre.

Heidi Tofterå Slettemoen, kommunikasjonssjef i Frende forsikring.

Kommunikasjonssjef Heidi Tofterå Slettemoen. Foto: Frende forsikring 

Hun forteller at de også får mange spørsmål fra folk som lurer på om forsikringsselskapet kan forskuttere det reiseselskapene skylder dem –  noe de ikke gjør. Det er heller ikke noe å hente fra forsikringsselskapene om du har takket ja til tilgodelapp. 

– Mange som har fått cashpoints eller voucher spør om utbetaling på reiseforsikringen i tillegg. De vil heller ha penger de kan bruke på ferien i år. Her regnes «tilgodelapp» eller annen refusjon fra reiseselskapet som erstatning for reisen – du får ikke utbetaling fra reiseforsikringen i tillegg til erstatningen fra dem. Forsikringen dekker utgifter du ikke har krav på å få dekket fra andre, sier Slettemoen.

Stor usikkerhet 

– Det er veldig stor usikkerhet i dette markedet, og vi deler usikkerheten med våre passasjerer. Vi ønsker å fly, men det må være kommersielt gangbart, sier John Eckhoff, pressesjef i SAS.

I prinsippet kan selskapet fly over hele verden.

– Vi følger situasjonen nøye og gjør justeringer fortløpende. Det er for eksempel diskusjoner i de europeiske landene om ulike reisekorridorer, der man kan reise direkte mellom land, sier han og legger til:

– Det som påvirker etterspørselen etter reiser nå, er de ulike landenes ulike reiseråd og restriksjoner.

John Eckhoff, pressesjef i SAS.

John Eckhoff, pressesjef i SAS. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Ifølge Eckhoff kommer SAS til å varsle de reisende om eventuelle innstillinger rundt 14 dager før planlagt avreise.

I likhet med andre flyselskaper har ikke SAS fram til nå klart å refundere pengene, som folk har krav på etter en innstilling, innen fristen. 

– Det er ingen flyselskaper i verden som klarer det. Vi har hatt en pågang som savner sidestykke i historien, og vi har vært nødt til å permittere veldig mange ansatte.

Han forteller at de som ikke fikk brukt sine billetter i mars, skal få pengene tilbake i løpet av juni. Pressesjefen gjør det klart at det vil ta enda lengre tid å få pengene tilbake for dem som fikk kansellert reisen i april og mai.

– Vi jobber for å øke takten i refusjonsutbetalinger, sier Eckhoff.

Mer fra Dagsavisen