Nyheter

– Nå har de gjort det igjen

LESERBREV: Det er grunn til å komme med en refleksjon rundt siste runde av bompengegalskapen etter å ha vært tilskuer til styringsgruppen sitt siste møte nå på fredag 18. januar.

Av Leif Arne Moi Nilsen, gruppenestleder Stavanger Frp og Tom Henning Slethei, gruppeleder Sola Frp 

Det er tydeligere enn noensinne at denne saken er en katastrofe av dimensjoner. Dette er en sterk påstand, men den underbygges her med fakta.

Den politiske styringsgruppen bestående av ordførere fra omkringliggende kommuner og noen andre har vedtatt et budsjett for dette prosjektet som inneholder en stor inntektsside (bompenger) og tilsvarende utgiftsside.

Investeringer i veier (alt for lite dessverre) og andre infrastrukturinvesteringer, som gang og sykkelstier, buss, veier med mer.

De har satt inntektssiden i sitt budsjett til om lag 140 millioner kroner per måned, men tall fra oktober, november og desember viste at inntektene landet på i overkant av 80 millioner kroner per måned i snitt, med rushtidsavgift.

Det betyr et inntektstap på om lag 60 millioner per måned, som betyr godt over en halv milliard per år!

Hvordan kunne dette skje? Jo, det er selvsagt mange årsaker til det. La oss ta noen av de enkleste først.

Elbilandelen er større enn forventet. Hvordan er det mulig ? Styringsgruppen har jo hatt tilgang hver måned på historiske tall på el bil-andel og alle andre segmenter. Har en rett og slett gjemt/unnlatt bevisst eller ubevisst å oppdatere budsjettet og dermed operert med gamle tall?

Pisk og gulrot virket

Videre er en av de andre årsakene lavere trafikk i rushtiden. Kjempebombe, pisk og gulrot virket, folk endret kjøremønster. Var ikke det som ønsket? Dermed sviktet inntektene.

Lavere andel større kjøretøy og så videre. Flere årsaker som nevnt, noen åpenbare og forutsigbare, andre ikke bare åpenbare, men helt feilaktige fordi en har brukt gamle tall for fordelingen av vanlige biler og elbiler.

Hva skjer videre? Gjett hva? Jo. Elbilandelen kommer til å øke ytterligere slik at inntektene på dette punktet faller ytterligere.

Dette betyr at inntektssiden er historie både på kort tid og lang tid. Hva gjør en så med det?

Her kommer nok det store flertallet til å endre innkrevingstiden med å forlenge den med mange mange år, slik de har gjort med de andre bompenge-prosjektene i regionen.

Det tragikomiske med dette er at når Frp har tatt til orde for å forlenge med noen år for å finansiere en reduksjon i rushtidsavgiften og det totale bompengetrykket så har de samme politikerne ikke ville lytte til forslag om forlengelse.

Nå er det vår spådom at akkurat det kommer til å skje.

Hva så med utgiftssiden som vi ikke har snakket om? Jo, der har en bare sett begynnelsen og den er ikke så lett å adressere fordi den er ikke så tydelig observerbar som inntektssiden. Den kommer ikke som like håndfaste tall svart på hvitt med to streker under svaret. Den kommer snikende år over år, med endringer, kostnadsoverskridelser, innløsning av eiendom som enten ikke lå inne i budsjettet, eller var underbudsjettert. Der har vi bare sett begynnelsen som kommer til å forfølge oss i mange mange år.

Så til slutt en gladnyhet. Heldigvis fikk vi en borgerlig regjering hvor det er helt åpenbart hvem som har fått gjennomslag for hva. Frp fikk gjennomslag for viktige ting som var langt fra en selvfølge, snarere noe nesten umulig å forestille seg. Vesentlig økning i statlig finansiering og ikke minst skattefradrag for bompenger. Dette gjenstår å se detaljene på og det er nesten for godt til å være sant at dette skal gjelde alle, så her tørr vi ikke ta seieren på forskudd.

Mer fra Dagsavisen