Nyheter

Ny Garbarek-plate i høst – selskapet jubilerer

I høst kommer det ny plateutgivelse med Jan Garbarek, forteller den legendariske ECM-sjefen Manfred Eicher.

Bilde 1 av 2

Plateselskapet ECM feirer sitt 50-årsjubileum i år, med en serie arrangementer i byer som har vært sentrale i ECM-historien. I Oslo blir det ECM-festival på Nasjonal Jazzscene fra 25. september. I e-post-intervju med Dagsavisen foran Oslo-jubileet forteller selskapets legendariske grunnlegger Manfred Eicher at det kommer ny Jan Garbarek-plate i høst.

– Vil det komme flere Jan Garbarek-plater på ECM?

– Ja, om bare en måneds tid, med Hilliard-ensemblet: «Remember Me, My Dear» skriver Eicher til Dagsavisen.

«Officium Novum» i 2010 var forrige gang Garbarek ga ut egen plate på ECM (det har vært et par gjenutgivelser og live-utgivelser med Garbarek i andre konstellasjoner i mellomtiden).

Saken fortsetter under bildet. 

###

Slik ser platecoveret til Garbareks kommende plate ut. 

München-baserte ECM regnes som en av de viktigste institusjonene i all europeisk musikk, og Garbarek er en av ECMs viktigste artister. «Remember Me, My Dear» utgis 18. oktober, og er et konsertopptak med Garbarek og Hilliard-ensemblet fra deres aller siste konsert i 2014. Garbarek og Hilliard-ensemblet sto for en av ECM-historiens største suksesser i 1994 med «Officium», og det var Manfred Eicher som brakte de to artistene sammen.

Eicher er selskapets grunnlegger og står oppført som produsent for de aller fleste av selskapets nærmere 1500 utgivelser gjennom 50 år. Han gjør sjelden intervjuer, men har svart på spørsmål fra Dagsavisen på e-post.

Les også: ECM opphever stillheten - musikkelskere blir «som unger i godtebutikken»

Strømmeskeptisk

I en årrekke nektet ECM å slippe sin omfattende katalog på strømmetjenester. Forsøk på forhandlinger med Eicher førte ikke fram. Helt til november 2017, da ECM overraskende annonserte at selskapets innspillinger nå ville bli tilgjengelig på alle de store strømmetjenestene. Det førte til et oppsving i interessen for ECM, men det har hatt liten betydning for musikksalget, konstaterer Eicher.

Saken fortsetter under bildet. 

###

ECM-grunnlegger Manfred Eicher, her på Moldejazz i 2012. Foto: NTB Scanpix

– Hva gjorde at du ombestemte deg og gjorde musikken tilgjengelig på strømming?

– De løpende forespørslene og daglige endringene i musikkmarkedet. Vi var skeptiske til å ta del i strømmeverdenen. Strømming har egentlig bare betydning for singelartister, der all energien er rettet mot hip hop, pop og dansemusikk. Strømming representerer auteurens død, hvor det dramaturgiske aspektet, et albums form, ikke lenger har noen mening, kommenterer Eicher.

– Hvordan har strømming påvirket salget for ECM?

– Avkastningen for artistene er marginal, det samme for selskapet. Alt er spilleliste-drevet, og å komme seg på de såkalte hovedspillelistene er rent lotteri. Men nå kan man iallfall finne de gamle ECM-platene – hele katalogen, faktisk. Men gratis? skriver Eicher.

Tumleplass i nord

Helt fra 1970 og fram til i dag har en rekke norske jazzartister gitt ut plater og deltatt på innspillinger med ECM, fra Jan Garbarek og Terje Rypdal til Mette Henriette og Sinikka Langeland. Begge de to siste opptrer på jubileet i Oslo. Dit kommer Manfred Eicher - men ikke Jan Garbarek, som har takket nei til jubileumsmarkeringer både for ECM og seg selv.

Saken fortsetter under bildet. 

ECM-sjef Manfred Eicher (til h.) og produsent Jan Erik Kongshaug.FOTO: NASJONALBIBLIOTEKET

Jan Erik Kongshaug og Manfred Eicher, 2013. Foto: Nasjonalbiblioteket

Eicher ble i 2013 tildelt Kongelig Norsk Fortjenstorden for sin innsats for norsk jazz, da Nasjonalbiblioteket overtok alle ECMs originalbånd med norske innspillinger.

På spørsmål om betydningen Norge har hatt for ECM, viser Eicher til den verdensberømte canadiske pianisten Glenn Goulds dokumentar om isolasjon og ensomhet, «The Idea of North».

– Hvilken betydning har Norge og Oslo hatt for ECM?

– Jan Garbarek og hans første gruppe med Terje Rypdal, Jon Christensen og Arild Andersen var grunnen til at jeg i det hele tatt dro dit. Oslo var min første tumleplass, jeg reiste fram og tilbake (til München) med tog. Siden det har vi spilt inn mange norske artister. At det ble Norge var ingen tilfeldighet. Glenn Goulds «The Idea of North» ble meningsfylt og inspirerende for meg. Det ble også den første innspillingen med Jan Garbarek og «Afric Pepperbird». Der møtte jeg Jan Erik Kongshaug, teknikeren, som jeg siden gjorde over 400 innspillinger med, skriver Eicher.

Liv og framtid

Jan Erik Kongshaug ble markert med sin egen festival i vår, og en rekke av ECMs epokegjørende innspillinger ble gjort i Kongshaugs studio i Oslo. Kongshaug trakk seg tilbake som innspillingstekniker og solgte seg ut av Rainbow Studio i 2017. I en alder av 76 er Eicher fortsatt aktiv som produsent og ECM-sjef, men han vil nødig si noe om selskapets framtid:

– Hvordan ser du på ECMs framtid? Hvor lenge vil du fortsette som produsent?

– Livet går videre, svarer Manfred Eicher kryptisk.

Mer fra Dagsavisen