Nyheter

Snart tid for ny toghverdag

Ny togdesign, nye uniformer, ny meny er de første endringene på togene. På sikt kan også frekvensen økes.

Søndag 15. desember er det ikke Vy, men Go-Ahead som drifter togene på Jærbanen. Det skjedde etter at det britiske selskapet vant anbudet, «Jernbanepakke sør», i oktober i fjor.

Administrerende direktør i Go-Ahead Norge, Cathrine Elgin, sier til RA at hun håper å gi reisende en bedre toghverdag. Men de store endringene kommer ikke med det første.

– Mange tror kanskje det blir store endringene med en gang, men det er ikke praktisk mulig for oss fordi vi overtar både togsettene og de ansatte fra Vy omtrent over natten, sier Elgin.

LES OGSÅ: Go-Ahead: – Passasjerer og ansatte har ingenting å frykte

Dette kommer

– Det er planlagt ombygging og omprofilering av togene. Ettersom vi ikke overtar disse før 15. desember, vil ikke kundene se endringene med det første.

Men litt forandring vil folk merke.

– Det første passasjerene vil merke etter 15. desember er våre ansatte i våre nye flotte uniformer. Det er også ny meny i kafeen – med flere lokale leverandører fra strekningen langs Sørlandsbanen, sier Elgin, som legger til at Go-Ahead på sikt vil legge enda mer til rette for barnefamilier og forretningsreisende.

LES OGSÅ: 6 av 10 mener det er galt å ha utenlandske togselskaper i Norge

Cathrine Elgin, direktør i Go-Ahead Norge. Foto: Go-Ahead

Ruteendringer?

I dag går det tog mellom Stavanger og Sandnes hvert kvarter. På kveldene og i helgene er ikke frekvensen like høy. Tidligere har Go-Ahead uttalt til RA at helgetilbudet er noe de vil se nærmere på, og muligens forbedre.

– Vi er forpliktet til å følge dagens ruter i ett år etter overtakelsen. Ruteplanprosessen ledes av Bane NOR, og til den skal vi komme med forslag til endringer og forbedringer, forteller Elgin.

Go-Ahead har også uttalt at de ønsker et tett samarbeid med Kolumbus.

– Vi har en god dialog med Kolumbus og ser fram til et godt samarbeid videre, kommenterer Elgin på nåværende tidspunkt.

Beholder Vy-ansatte

Go-Ahead tar med seg alle Vy-ansatte tilknyttet Jærbanen.
– Hundre prosent i sør. Det synes vi er veldig bra. Vi gleder oss til å bli enda bedre kjent med dem. Vi har også ansatte flere nye. Togpersonellet teller om lag 200, mens vi blir totalt 250 i Go-Ahead Norge, opplyser Elgin.

LES OGSÅ: NSB og SJ vil slå tilbake

Go-Ahead Norge er en norsk organisasjon med britisk eier. Hovedkontoret er i Stavanger, hvor blant annet operasjonssentralen vil være lokalisert.
Når det gjelder billetter, så forteller Elgin at reisende kan bruke eksisterende løsninger fra både Kolumbus, Entur og Vy.

– I tillegg kan man selvfølgelig kjøpe billetter gjennom vår egen billettkanal, sier Elgin.

Dersom de første 24 timene driftes uten avvik, får Go-Ahead en bonus på 30 millioner kroner, skrev NRK i oktober. Dette framkommer av avtalene som selskapene har inngått med Jernbanedirektoratet.

LEDER: Go ahead – gransk!

Fakta:

** Go-Ahead Group PLC er Storbritannias største jernbaneoperatør, og den største bussoperatøren i London. Selskapet ble grunnlagt i 1987 i England.
** I oktober 2018 vant selskapet anbudet om togdriften på blant annet Jærbanen.
** Får 30 millioner kroner i bonus dersom det ikke er avvik de første 24 timene etter overtakelsen.
** Togene får ny design. Ansatte får ny uniform.
** Omprofileringen vil ta tid da selskapet overtar togsettene nærmest over natten.
** Go-Ahead har tidligere uttalt til RA at de vil se på muligheten til å øke frekvensen i helgene.
** Go-Ahead har også uttalt at de ønsker et tettere samarbeid med Kolumbus for å få bedre samkjøring med busser.
** Hovedkontoret til Go-Ahead, og operasjonssentralen, er i Stavanger.
** Ifølge Go-Ahead er hundre prosent av Vy-ansatte i sør med videre. I tillegg har de ansatt flere.

Mer fra Dagsavisen