Nyheter

SUS øver på korona-frakt

SUS trener på transport av koronapasienter fra andre sykehus. I går fløy et redningshelikopter fra Sola med fullt mannskap og en «pasient» i smittekuvøse.

Tidligere har Stavanger universitetssjukehus hatt et par øvelser med bilambulanse, men dette var den første øvelsen med bruk av helikoptertransport. Øvelsen ble gjennomført av ambulanse, luftambulanse- og redningstjenesten og den norske nyvinningen smittekuvøse ble tatt i bruk.

– Gjør denne øvelsen at dere blir mer beredt? 

– Det er klart at en må øve på sånne ting for å bli god på det, sier Einar Johan Tveit, overlege og avdelingsleder ved Luftambulanseavdelingen ved SUS til RA.

LES OGSÅ: Nytt utstyr kan redde liv: Slik øver ambulansetjenesten

Isoleres

Øvelsen er til for å se hvordan de best kan frakte en smittefarlig pasient i smittekuvøse fra et annet sykehus til SUS, og å få pasienten ut av kuvøsen. Samtidig som smitten skal holdes under kontroll. I kuvøsen isoleres pasienten fra omgivelsene ved transport. Kuvøsen kan brukes ved bekreftet eller mistenkt smitte av koronaviruset, men også ved andre sykdommer.

– Nå får vi etablert et system for transport av pasienter som bør isoleres, det kan være pasienter med annen farlig smitte eller pasienter utsatt for kjemikalier eller farlig biologisk materiale, sier Tveit.

Det er i tillegg et poeng å se hvordan det fungerer i møte med personell som ikke har opplæring i smitteransport. Målet med gårsdagens øvelse er at systemet skal fungere så smidig som mulig.

Overlege Einar Johan Tveit sier at det tar tid å pakke en pasient inn og ut av kuvøsen. Transportmåten vil derfor være planlagt for pasienter som trenger et høyere omsorgsnivå, eller dersom det ikke er fysisk kapasitet der pasienten er. Utfordringen med en slik flytting er smitten, og med strenge retningslinjer og sjekklister tar også dette tid.

– Det å bevare det rene, og unngå å kontaminere omgivelser og personell er det som er utfordringen, sier Tveit.

Så lenge pasienten ligger inni kuvøsen er utsiden ren, og ikke smittefarlig. Men personen skal jo også tas ut på for å bli behandlet videre. Det er i denne prosessen det er spesielt viktig å følge retningslinjene for å unngå og hindre videre smitte.

LES OGSÅ: – Et stort usikkerhetsmoment

Kapasitet

Å frakte pasienter på denne måten vil være aktuelt dersom sykehus ikke har kapasitet eller kan gi pasienten nødvendig behandling lokalt. Dersom det vil bli aktuelt å flytte en pasient er det et spørsmål om hvilke sykehus som har kapasitet.

– Primært vil det være å frakte pasienter fra mindre sykehus, som kanskje ikke har kapasitet til å ha intensivpasienter. Eller mindre sykehus som kanskje kan ta imot en veldig dårlig pasient og må transportere vedkommende i løpet av et døgn, sier Tveit.

Alle sykehusene i Rogaland i tillegg til Flekkefjord kan transportere kuvøsepasienter til SUS for enkelte pasienter, selv om de tilhører en annen helseregion. Per i dag er det ingen bekreftede koronapasienter på SUS, slik at kapasiteten til å ta imot pasienter er stor.

– Vi vet ikke om det endrer seg eller om det kommer nye smittebølger, men nå har vi hvert fall etablert denne transportmuligheten, sier overlege Einar Johan Tveit.

---

Smittekuvøsen:

  • Kuvøsen er norskprodusert og er opprinnelig kalt EpiShuttle.
  • Kuvøsen ble utviklet i forbindelse med ebolaepidemien, da akuttlege Fridtjof Heyerdal fant ut at utstyret de hadde tilgjengelig, ikke fungerte.
  • Fra idé i 2014 til ferdig produkt tok det rundt to år.
  • Kuvøsen får ikke plass i i vanlig ambulansehelikopter. Det var derfor SUS startet prosjektet med veitransport.

---

Mer fra Dagsavisen