I juli ble det klart at Vegvesenet bare hadde én kvalifisert tilbyder etter konkurransen om Kvitsøy-kontrakten. Den tilbudte prisen lå på omtrent 1 milliard kroner over anslaget.
– Vi har gjort en vurdering som viser at det er en risiko for at prosjektet som helhet ikke kan gjennomføres innenfor rammene som er satt. Dette plikter vi å legge fram for Samferdselsdepartementet, sier veidirektør Bjørne Grimsrud i en pressemelding.
Kvitsøy-kontrakten er et prosjekt med store tekniske utfordringer, ifølge Vegvesenet. Rogfast skal ha en 26,7 kilometer lang undersjøisk tunnel, som blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Kvitsøy-kontrakten omfatter en tredel av denne.
(©NTB)
4. januar 2018 ble den første Rogfast-salven avfyrt i Arsvågen. Til stede var blant andre fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (f.v) ordfører i Bokn, Tormod Våga (Sp), statssekretær Knut Morten Johansen (FrP) og regionsjef Helge Eidsnes i Statens vegvesen.
FOTO: CAROLINE TEINUM GILJE