Stavanger

- Veksten bare fortsatte

Navn i nyhetene: Kommunikasjonssjefen i Kolumbus svarer på spørsmål om oppgangen i kollektiv transport, bomringen og mer.

Hvem: Grethe Skundberg

Hva: Kommunikasjonssjef i Kolumbus

– Kollektivtransport har vært et stort tema på Nord-Jæren i en god stund nå. Hvorfor det, tror du?

– Jeg tror vi ser at det å bruke kollektivt er enklere enn det mange trodde.

– Hva har bidratt til at flere og flere tar buss? Statistisk sentralbyrå viser at antall busspassasjerer har økt med 36 prosent på seks år på Nord-Jæren.

– Når bomringen ble satt opp i fjor og når politikerne ga startpakken med bussreiser for én krone i 14 dager, økte passasjerantallet enormt. Så trodde vi kanskje det kom til å reduseres en god del, men vi så at veksten fortsatte. Vi så at det ble enklere og billigere enn det en i utgangspunktet tenkte.

– Så bomringen var en klar medhjelper, altså?

– Ja, det er jeg ikke i tvil om. Vi merket økningen allerede på sommeren i fjor, noen måneder før bomringen. Det var flere som begynte å ta bussen og toget. De fant alternative måter å komme seg til jobb på. Men når vi kom til oktober og bomringen gikk opp, fikk vi en enorm vekst de første ukene.

– Om dette fortsetter, at flere velger kollektivt, klarer Kolumbus å tilrettelegge for enda flere passasjerer?

– Ja, det er fortsatt plass til flere. Vi følger nøye med på de avgangene der vi ser det er mange som tar buss.

– Er bil rett og slett mindre attraktivt nå for folk?

– Jeg tror ikke bil er mindre attraktivt. Vi elsker bilen vår på Nord-Jæren, og det skal vi fortsatt få lov til.

– Men jeg tror vi ser at vi ikke trenger å bruke bilen hele veien, at det gjerne finnes alternativer. Og at det medfører en viss frustrasjon å sitte i bilkø til og fra jobb. Så ser vi at det er flere, i hovedaksene mellom Sandnes og Stavanger, mellom Sandnes og Forus og Stavanger og Forus, som nå heller tar kollektivtransport. Jeg tror det er mange, spesielt det siste året, som har sett at det faktisk er alternativ til bilen.

– Men buss tar jo lengre tid, da.

– Buss tar ofte lengre tid, ja, men om en tenker på økonomien i det, så vil en nok regne ut at det er en del rimeligere å ta bussen.

– Hva mangler i Nord-Jærens kollektivtilbud?

– Vi kan alltid bli bedre. Alltid. Heldigvis, for det gjør at vi alltid har noe å strekke oss etter. Men jeg tror det blir veldig viktig for oss og politikerne å tenke langt fram og se hvordan vi ønsker mobiliteten skal være om fem og ti år. Det må vi begynne å planlegge i dag. Vi ser på hvordan du skal komme deg fra døren til jobben, eller barnehagen. Og selv om vi ikke lykkes 100 prosent, så lykkes vi noe bedre enn veldig mange andre gjør.

– Hvordan tror du transportbildet i regionen kommer til å utvikle seg framover? Si, om fem år?

– Det bli nok en enda bedre mulighet til å sette fra deg bilen av og til. Jeg håper vi kommer enda lengre med typen hentetjeneste, som vi har et pilotprosjekt på Sauda. Bestillingsbusser også. Selvkjørende busser er avhengig av hvor langt teknologien og regelverket kommer. Men det å kunne bevege seg med både jernbane, med buss og med andre typer transport, og sette det i en sammenheng er kanskje det vi vil komme til å se mest på. Ikke bare ett og ett transportmiddel, men sammenhengen.

– Hva gjør deg lykkelig?

– Opplevelser i naturen, enten det er vinter, sommer, høst eller vår. Nysnøen, eller en god, varm bris på solastranden når jeg pumper opp «kiten» min.

– Hva misliker du mest med deg selv?

– Kanskje at jeg er et ja-menneske. Og at det gjør at jeg til tider har det i overkant travelt.

– Hva ville du gått i demonstrasjonstog for eller imot?

– Det blir nok mot urettferdighet.

– Hvem vil du helst stått fast i heisen med?

– Det kunne vært mange! Men det er faktisk ei dame som ikke er så veldig kjent i Norge. Rana el Kaliouby heter hun. Hun er forsker, entreprenør og eier og driver et selskap i USA, som jobber med å gjenkjenne hvilke type følelser vi har ut fra ansiktsuttrykkene våre.

Mer fra Dagsavisen