Nyheter

Signerte kontrakt på 340 millioner

Kontrakten på bygging av fylkesvei 505 Skjæveland Foss-Eikeland er signert.

Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF) og representanter for arbeidsfellesskapet signerte kontrakten i Eigersund fredag.

– Entreprenøren går i gang med forberedende arbeid med det samme. Etter ferien blir det full fart, forteller fungerende prosjektleder, Anne Margrethe Skretting, i Statens vegvesen.

346,2 millioner

Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF) og representanter for arbeidsfellesskapet signerte kontrakten i Eigersund fredag.

– Entreprenøren går i gang med forberedende arbeid med det samme. Etter ferien blir det full fart, forteller fungerende prosjektleder, Anne Margrethe Skretting, i Statens vegvesen.

346,2 millioner

Arbeidsfellesskapet Bjelland/SV Betong hadde lavest pris av åtte entreprenører som kom med anbud, med 342,6 millionar kroner.

Fylkesvei 505 Skjæveland-Foss Eikeland er første etappe av tverrforbindelsen mellom riksvei 44 Skjæveland og E39 Bråstein. Målet er en bedre forbindelse mellom bolig- og næringsområder, og veien blir en del av den framtidige ringveien rundt Sandnes.

Ny fylkesvei 505 må bygges før det er aktuelt med ny næringsvirksomhet i Kvål-området.

Veien blir viktig for næringstrafikken og kommer til å avlaste veinettet gjennom Ganddal og Hove.

248 meter bru støpt i seksjoner

Bruen over godsterminalen på Ganddal, Brunnholen bru, er et hovedelement i prosjektet.

Den blir 25,2 meter brei og 248 meter lang. Det mest spesielle er byggemetoden.

Bruen blir støpt i seksjoner inne på det ene landkaret og skjøvet på plass over godsterminalen med millimeterpresisjon.

Dette blir fjerde gangen denne spesielle metoden blir brukt i Norge.

2,4 kilometer vei

I tillegg til bruen blir det bygget nærmare 2,4 kilometer med veier, gang- og sykkelveier og en rekke tilkomstveier.

Blant annet til Sandnes garn, boliger og parkering til Vagleskogen.

Alt skal være ferdig senest 1. juni 2019.

Mer fra Dagsavisen