Nyheter

Sjåfør anmeldt for seks forhold

Mye var galt på en lastebil med henger kontrollert på E 39 tirsdag.

164 kjøretøy var innom Statens vegvesens kontrollplass på Krossmoen ved E 39 tirsdag.

11 kjøretøy ble plukket ut til nærmere kontroll.

LES OGSÅ: Fraktet 14 tonn stål uten sikring

Anmeldt for seks forhold

Sjåføren av ett av disse blir anmeldt for seks ulike forhold.

– Både bil og tilhenger ble avskiltet på stedet. Tilhengeren var så dårlig stand at sjåføren blir anmeldt. Det var ingen bremser og draget holdt på å dette av
Her er det nok en del flaks med i bildet at ikke hengeren har løsnet fra kjøretøyet, heter det i rapporte fra Statens vegvesen.

LES OGSÅ: Traktor hadde for mye grus

Usikret gods

Sjåføren blir anmeldt for å kjøre med fullstendig usikret gods som hadde forskjøvet seg under turen fra Stavanger til Krossmoen.

Han blir også anmeldelt for kjøring uten sjåførkort der transporten er underlagt kjøre- og hviletid, for å kjøre med trafikkfarlig overlast, kjøring av løyvepliktig transport uten godsløyve,

for dokumentforfalskning da en kopi av et transportløyve ble fremlagt som orginalt.

I tillegg var bilen overlastet med nærmere 30 prosent.

Videre kjøring ble ikke tilatt og både selskapet og sjåføren ble anmeldt.

LES OGSÅ: Her var det stopp for denne sjåføren

Transportnæring

Kjøring med varebiler og tilhengere med samlet totalvekt over 3,5 t underlagt de samme bestemmelsene som vanlig transportnæring.

– Her er det mye og ta tak i fremover ser vi, konkluderer kontrollørene i rapporten.

LES OGSÅ: Her blir hengeren avskiltet

Manglet papirer

En transportør blir stående på Krossmoen til dispensasjonen og de riktige papirene er i orden for og kjøre spesialtransport.

Det ble også full stopp for en kabotasjetur i Norge, da sjåføren manglet dokumenter på transporten han skulle utføre.

– Her ble det og en anmeldelse på fraværende lastesikring. 6 tonn gods hadde allerede forskjøvet seg. Blir stående til forholdene er i orden, heter det i rapporten.

LES OGSÅ: Denne doningen ble avskiltet

Mer fra Dagsavisen